A casa devorem informació i
telenotícies. Jo per professió. El meu marit va sempre enganxat a la ràdio. Des
de sempre, les notícies són un programa de referència. La majoria de dies les
petites ja són al llit, però sí que hi ha ocasions que les veuen amb nosaltres.
La majoria de dies aprenen moltes coses i es fixen en detalls que a mi em
passen inadvertits. D'altres, em plantejo si no és millor canviar de canal. I a
vegades ho faig.
La setmana passada li vaig donar moltes
voltes al tema, òbviament pel que va passar a París. I vaig ser molt conscient
que quan les nenes veuen alguna imatge de guerra o soldats a la televisió, el
primer que em pregunten és si “allò” passa molt lluny. 'Molt lluny' és la seva
seguretat, és pensar que no els afecta i que no té a veure amb el seu món
diàriament. Però la setmana passada, "molt lluny" no va funcionar.
'París' és una referència propera. No sé fins a quin punt propera, però la seva
preocupació en la pregunta “Mama, què ha passat' era més latent. El primer que
van preguntar és si era a prop de casa de Steph (la parella de la meva neboda, perquè
tenen clar que ell és de París, i d'aquí la seva referència 'propera'). Aquesta
vegada veien clar que el que havia passat, el que fos i que no entenien, no
havia passat molt lluny.
Com expliquem aquestes coses als nens?
Aquests últims dies he llegit molts debats sobre si era bo / adequat /
pertinent que veiessin aquestes informacions. Sobre si havien de veure-les o
millor aïllar-los. No tinc clar què és el més adequat. Elles ho van veure, i
crec que és la nostra feina, com a pares, contextualitzar i explicar algunes
realitats que tenim al món, ja siguin "prop" o "lluny".
Però de vegades, es fa realment complicat. És clar que els fets i les notícies
els hi acaben arribant, ja sigui via
amics, escola o família. I és normal que intentin entendre què passa i per què.
Només que de vegades, el què passa és més lineal d'explicar que el per què. Com
podem explicar la barbàrie als nens si moltes vegades ni nosaltres mateixos
sabem com digerir-la?
El perill de la realitat
"cinematogràfica"
He tardat una setmana a pair el que vam
veure per televisió la setmana passada. El dia de l'atac a Charlie Hebdo, i
sobretot, el següent. Sóc periodista, i el segon dia (8 de gener) era una
actualització constant de les informacions que arribaven des de França. Però hi
havia un perill real i cada vegada més present: ningú seguia ni agències, ni
comunicats ni versions oficials. El teníem en directe a la televisió. Es
parlava d'ostatges a la impremta i el ministeri de l'Interior francès sortia a
desmentir-ho. Tot eren informacions contradictòries. Fins moltes hores més tard
no vam saber que hi havia algú amagat a dins passant informació. Potser sense
saber-ho, l’estàvem delatant. No s’havia ni pràcticament confirmat l’assalt del
supermercat a París que ja hi havia càmeres en directe filmant tots els
moviments de la policia. Hi havia equips de càmeres repartits per tota la
capital? I jo, que buscava la informació per tots els canals, per un moment
vaig tenir por. Vaig tenir por de veure com s'estava convertint en una
pel·lícula d'acció. Vaig tenir la mateixa sensació que l’11S i l'11M. Només que
aquesta pel·lícula, com aquelles, no era de ficció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada